Mijn goede vriend Marc is
homo. Hoewel hij in zijn jeugd naar de EO Bijbelkampen ging in de zomervakantie
en volgens de stemwijzer op het CDA zou moeten stemmen, gaat hij nooit naar de
kerk en stemt hij D66. “Want”, zegt hij: “Die christenen moeten mij als homo
niet en ik ben er niet welkom.” Ik was dan ook aangenaam verrast dat een
dominee uit Rijssen – nota bene de Biblebelt - een preek ging houden waarin hij
aangaf dat er in de kerk plek moet zijn voor mensen die homoseksueel zijn,
wiens huwelijk is geklapt, die vroeger iets strafbaars hebben gedaan enzovoort.
Over dat werkstuk en zingen gesproken: Deze psalm in het Drents heb ik op de voorkant gezet. Snapt u wat er staat? Bij wijze van spiekbrief de onberijmde psalm ook. Ik ga het natuurlijk niet te makkelijk maken door u de berijmde Nederlandse versie in te fluisteren. Een gebed van Mozes, de man Gods. Heere, Ú bent ons een toevlucht geweest van generatie op generatie. Al vóór de bergen geboren waren en U de aarde en de wereld voortgebracht had, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid bent U God. Psalm 90 dus. Kijk ook maar eens bij vers 9 in de berijmde versie als Trump u (ook) de rillingen over de rug laat lopen.
Voor alle mensen moet de kerk een veilige plek zijn betoogde dominee Blom. Dit ging hij onderbouwen
door het verhaal over de roeping van Mattheus.
Jezus liep over straat in Kapernaum,
een plaatsje aan de oevers van het meer van Galilea, dat op de handelsroute van
Syrië naar Egypte lag. Er wordt daar tol geheven voor de Romeinen die Israël in
die dagen bezet hielden. Die tollenaars werden gezien als een soort NSB-ers en
het uitschot van de maatschappij. Als zo iemand een gift gaf dan werd hij
geweigerd. Zo iemand mocht niet getuigen in een rechtszaak. En dan loopt Jezus
daar over straat en ziet de tollenaar bij zijn huis zitten. Maar hij ziet geen
tollenaar hij ziet een mens en hij kent hem ook nog bij naam: Matheus. “Kom
Mattheus volg mij”, zegt hij. Later op de dag bereidt hij voor Jezus een
maaltijd is zijn huis en zijn collega’s komen eten. Tollenaar en zondaren en de
Farizeeën, die joodse schriftgeleerden staan te gruwelen. Alsof je nu met een
zwaar getatoeëerde motorbende zou gaan eten. “Ik wil barmhartigheid”, zegt
Jezus. Dus geen scheve blikken en afkeurende gezichten en geroddel.
Dominee
Blom sloot af met een gedicht van Huub Oosterhuis.
Deze dienst was in de
Hervormde Kerk in Een maar de preekplanners in De Edenhof, de Koepelkerk en in
Vries zouden deze dominee ook gerust eens kunnen inplannen ook al zijn zij meer
confessioneel of evangelisch. Hij is bovendien zo te zien een blij mens. (Maar
dat zijn tegenwoordig de meeste theologen).
In deze dienst kwam ook
de opeens veranderde politieke verhouding met de VS langs en meneer Schenk had
het daar ook al over bij de morgendienst. Het is ook iets om echt bang van te
worden en ik verbaasde me ook over het totale gebrek aan trouw en eer.
Meneer
Schenk nam het op in zijn gebed. Zijn preek ging over de profeet Jeremia die
leefde toen de toplaag van de Joodse bevolking was verbannen naar Babel en het
daar eigenlijk best goed had. Jeremia is dan een profeet die als een soort kiezelsteentje
in je schoen hen iedere keer met de neus op de feiten drukt. Hij wijst 650 jaar
voor de geboorte van Jezus al op wat er dan gaat gebeuren. God wijst hem er op
dat hij een God is van verre. Van eeuwen en eeuwen. En dat hij trouw blijft.
Dat mensen verrot kunnen zijn en slechte dingen doen en dat dat hun zonden
zijn. Maar dat hij er voor de mensen blijft zijn. Een echte preek in de lijn
van Luther dus. Hij dankte dat er kinderen in de kerk zaten. (en ik moest aan
de mevrouw van vorige week in Veenhuizen denken)
Wat ik heel mooi vond was dat
hij lied 3 uit Weerklank liet zingen en dat is de tekst van “Schema Israel”
(Hoort Israel de Heere) wat de geloofsbelijdenis is van de Joden. Na een week
ploeteren op een werkstuk over psalmen en muziek in de Islam en het Jodendom
vond ik het een mooie afsluiter daarvan. Dit lied is tamelijk onbekend maar
wordt gezonden op de melodie van psalm 130.
Over dat werkstuk en zingen gesproken: Deze psalm in het Drents heb ik op de voorkant gezet. Snapt u wat er staat? Bij wijze van spiekbrief de onberijmde psalm ook. Ik ga het natuurlijk niet te makkelijk maken door u de berijmde Nederlandse versie in te fluisteren. Een gebed van Mozes, de man Gods. Heere, Ú bent ons een toevlucht geweest van generatie op generatie. Al vóór de bergen geboren waren en U de aarde en de wereld voortgebracht had, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid bent U God. Psalm 90 dus. Kijk ook maar eens bij vers 9 in de berijmde versie als Trump u (ook) de rillingen over de rug laat lopen.
AGENDA
Woensdag 26 februari
20.00 uur 'Over leven na de dood' In 2023 en 2024 organiseerde de Ambtsgroep
Leren gespreksavonden over 'Leven na de dood'. Omdat er veel belangstelling
voor was, en is, hebben ze in Vries voor de derde keer dominee Walter Meijles
uit Roden uitgenodigd om hier opnieuw over te komen praten. Deze avond kan goed gevolgd worden zonder de
eerdere avonden meegemaakt te hebben. Heeft u belangstelling? Dan bent u deze
avond van harte welkom in het Ontmoetingshuis links naast de kerk.
Zondag 2 maart Kerkcafe
in Roden van 15.00 tot 17.00 in de school achter de Albert Heijn aan de
Floralaan. Het thema zal zijn: Help!
Zondag 2 maart Grote kerk
Emmen 14.00 (in september in Groningen) Dit jaar is het 500 jaar geleden dat
Martin Luther zijn eerste protestante kerkliederen schreef. Ook is het 300 jaar
geleden dat Bach 40 koraalcantates schreef, waarin de kerkliederen centraal
staan. Om dit dubbel-jubileum te vieren is er een bijzondere zangmiddag in de
Grote Kerk. Met een deskundige spreker, cantor en organist zorgen we voor een
inspirerende en leerzame muzikale middag. Het is een proeverij van wat er in de
eeuwen met de lutherse liederen is gebeurd, met een accent op de rol van Bachs
koraalcantates. Tijdens de zangmiddag gaan we natuurlijk veel zingen, zowel
eenstemmig als meerstemmig. Er zijn mini-workshops waarin delen uit de
koraalcantates samen worden onderzocht, onder andere aan de hand van
luistervoorbeelden. Ook kijken we naar de tekst in het Duits, maar ook in oude
en nieuwe Nederlandse vertalingen. De zangmiddag begint om 14.00 uur (inloop
vanaf 13.30 uur) en duurt tot 16.30 uur. Afsluitend is er een korte vesper van
17.00 – 17.30 uur met medewerking van Magnificat en ds. Menso Rappoldt. De
zangmiddag is voor iedereen gratis toegankelijk. Vanwege de voorbereidingen is
aanmelden wenselijk. Dat kan via l500b300.nl/zangmiddag
Fijne week allemaal!
Wytzia
Reacties
Een reactie posten