Doorgaan naar hoofdcontent

Psalm 23, Franciscus, 4 mei, bidden

Tijdens het Paasfeest waarbij de Christenen vieren dat Jezus is opgestaan en als eerste de dood heeft overwonnen overleed Paus Franciscus de leider van de Katholieke kerk maar ook een prominent Christen en voorbeeld voor de mensen. Ik moest aan psalm 23 denken: dat de tafel gedekt was in de hemel om hem welkom te heten.





Deze psalm 23 "De Heer is mijn herder" kwam ook in de dienst in De Edenhof langs. Voorging dominee Egebert van Beesten, de zingende en gitaarspelende dominee. Bij hem moet je eerst vreselijk lachen alsof je bij een cabaretier zit. Over Ganzen in een ganzendienst. Een liedje over alle beesten die God heeft geschapen en een hele kerk vol 70+ jeugd die bzz en knoknor zingt. En als iedereen dan buikpijn heeft van het lachen wordt hij opeens bloedserieus. Kan je nog zeggen "De Heer is mijn herder mij ontbreekt niets" als je zoon op zijn 26ste overleed zoals hem overkwam? Zo onthoud je zijn dienst nog lang.




Volgende week staat de morgendienst in Een in het teken van de oorlog. Hervormd en Gereformeerd staan samen stil bij 80 jaar vrijheid en het verhaal wordt verteld van broers uit Veenhuizen die omkwamen. In De Edenhof met de dominee van de Rotondekerk. Aanvang 9.30

Ik wil jullie ook nog attenderen op het artikel op de PKN-site "Bidden van Hemelvaart naar Pinksteren" geschreven door de Anglicaanse dominee Robert Key 

"De tijd tussen Pasen en Pinksteren wordt gezien als een tijd van voorbereiding op de komst van de heilige Geest. Voor de Vroege Kerk was het een periode om na te denken over de enorme omvang van de taak die de Heer had gegeven.Het verslag van Lucas in het bijbelboek Handelingen over deze periode is buitengewoon interessant, niet alleen omdat het ons vertelt hoe christenen dit 2000 jaar geleden deden, maar ook omdat het de agenda bepaalt als het gaat om onze invulling van deze tijd van het kerkelijk jaar Op de dag van de Hemelvaart vragen de apostelen aan Jezus of dit het moment is waarop het koninkrijk voor Israël hersteld zal worden (Handelingen 1:6). Het plan van de Opgestane Heer was dat de apostelen zijn getuigen voor de wereld zouden zijn bij het verspreiden van het Goede Nieuws over zijn dood en opstanding. Zelf dachten ze in eerste instantie nog veel kleinschaliger, namelijk aan de Messias die zou komen om het Joodse volk te redden. De vragen die ze Hem vóór zijn hemelvaart stelden, waren niets vergeleken met wat er door hun gedachten ging nadat Hij naar de hemel was opgenomen. Ze kijken naar de lucht, volkomen perplex en onzeker over wat ze nu moeten doen. 

Dan zijn de engelen aan de beurt om een vraag te stellen: “Wat staan jullie naar de hemel te kijken?” (Handelingen 1:11) Natuurlijk ligt het antwoord voor de hand. De apostelen zullen zoiets gedacht hebben als: omdat Jezus zojuist van ons is weggenomen, Hij ons een enorme taak heeft gegeven en we geen idee hebben waar we moeten beginnen. De rest van de woorden van de engel geven ons het antwoord op hun onuitgesproken vraag. De Heer heeft hun verteld wat ze moeten doen, gedurende de jaren tussen zijn hemelvaart en zijn glorieuze terugkeer. Het is de opdracht voor de kerk. Zoals de Australische predikant Christine Caine het verwoordde: “Het is onze taak om van het laatste gebod van Jezus onze eerste prioriteit te maken.”


Bidden is duidelijk de grote prioriteit, en Lucas vermeldt dit als het eerste wat de apostelen deden toen ze terug waren in Jeruzalem (Handelingen 1:13-14). Hij noemt de namen van de apostelen en vermeldt dat ze samenkwamen met hun vrouwen, en met de moeder en broers van Jezus. Dit was een baanbrekend gebed. Meestal baden mannen en vrouwen apart, zoals vandaag de dag nog steeds het geval is bij de Klaagmuur in Jeruzalem. Maar door Jezus zijn die barrières neergehaald. Zoals Paulus later zou schrijven: 'Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen - u bent allen één in Christus Jezus.' (Galaten 3:28).
De Heer had hun verteld dat ze moesten wachten op de komst van 'wat de Vader heeft beloofd' (Handelingen 1:4). Ze veranderden die wachttijd in kostbare gebedstijd. Daarom loopt de gebedscampagne ‘Uw Koninkrijk kome’ van Hemelvaart tot Pinksteren als een tijd van vurig missionair gebed. Wij doen mee met wat de eerste christenen 2000 jaar geleden deden.

Het boek Handelingen laat ons zien dat deze nieuwe beweging radicaler, verstrekkender en kostbaarder was dan de apostelen zich ooit hadden kunnen voorstellen. Het enige wat Petrus hen laat doen is de verrader Judas Iskariot vervangen. Na veel gebed en lottrekking (wat hun culturele manier was om God te vragen om te beslissen) werd Matthias gekozen. Wat we hiervan leren is dat we wel van alles kunnen plannen, maar voorbereid moeten zijn op de wind van de heilige Geest om ons in andere, nieuwe richtingen te leiden, wanneer en waarheen Hij maar wil. Het vervolg van het verhaal van Handelingen beschrijft hoe dat verloopt. De kerk reikt de hand naar Samaritanen, Afrikanen en Europeanen. Niet vanwege hun eigen omvangrijke plannen, maar omdat de heilige Geest individuele kerken ertoe aanzette om nieuwe wegen te gaan, andere manieren te leren om dingen te doen, en simpelweg deel te nemen aan wat God al aan het doen was. De dagen tussen Hemelvaart en Pinksteren kunnen gemakkelijk gemist worden in de waan van de dag van onze drukke wereld. Maar als we het voorbeeld van het Nieuwe Testament volgen - en de gebedsbeweging ‘Uw Koninkrijk Kome’ kan ons hierbij helpen -, dan kunnen we door de Geest geleide veranderingen zien in onze kerk, in andere mensen en in onszelf."

Bron: https://protestantsekerk.nl/verdieping/de-vroege-kerk-bidden-van-hemelvaart-naar-pinksteren/


Fijne week

Reacties

Populaire posts van deze blog

In de kerk – Onze ogen 11 augustus 2024

  “Mijn ogen werden er voor geopend”. U heeft dat vast ook wel eens gezegd. Weet u waar deze uitdrukking vandaan komt? Het komt uit een verhaal In de bijbel. In dat verhaal geneest Jezus iemand die vanaf zijn geboorte blind was. De theologen van die tijd, de Farizeeërs, maakten ruzie met de meneer die inmiddels kon zien en gooiden hem uit de tempel. Zij willen namelijk niet geloven dat Jezus de Messias is. Jezus zegt dan tegen hen: “jullie zijn ziende blind”. Ook nu heb je mensen die zo vroom zijn dat ze denken de wijsheid in pacht te hebben en   juist daardoor de plank volledig misslaan. In de Hervormde kerk in Een ging zondagmorgen de heer Schenk uit Urk voor. Hij behandelde dit stuk uit de bijbel. De kerk zat propvol met verrassend genoeg veel Urkers die hier op vakantie waren en opeens ontdekten dat “hun meneer Schenk” hier een kerkdienst zou leiden. Nou die mannen kunnen zingen! Helaas is er wat misgegaan met het opnemen van de kerkdienst door de hulpkoster dus u kunt h...

PINSTERENZANGDIENST "IEDEREEN IS WELKOM" (OPZET)

PINSTERENZANGDIENST "IEDEREEN IS WELKOM" (OPZET) Voorzang - Zingend van Pasen naar Pinksteren Psalm 65 vers 1 (incl voorspel 2 minuten) De lofzang klimt uit Sions zalen Tot U met stil ontzag; Daar zal men U, o God, betalen Geloften, dag bij dag. Gij hoort hen, die Uw heil verwachten, O Hoorder der gebeên, Dies zullen allerlei geslachten Ootmoedig tot U treen U zij de glorie,     (2 minuten) opgestane Heer', U zij de victorie, nu en immermeer. Uit een blinkend stromen daalde d'engel af, heeft de steen genomen van 't verwonnen graf. U zij de glorie, opgestane Heer', U zij de victorie, nu en immermeer. JdH 548 (o the deep, deep love of Jezus) 1, 5 minuten Liefde was het, onuitputt'lijk, liefd' en goedheid, eind'loos groot. Toen de Levensvorst op aarde tot ons heil zijn bloed vergoot. Komt, laat ons zijn liefde prijzen! God geeft vreugd' en dankensstof. Eenmaal zingen wij voor eeuwig in de hemel zijnen lof. (Ongeveer 6 minuten) Welkom door Wytzia o...

Liturgiewijzigingen

Zingend Bidden voor de dienst Wij Geef vrede, Heer, geef vrede, de wereld wil slechts strijd. Al wordt het recht beleden, de sterkste wint het pleit. Het onrecht heerst op aarde, de leugen triomfeert, ontluistert elke waarde, o red ons, sterke Heer. Gemeente Geef vrede, Heer, geef vrede, Gij die de vrede zijt, die voor ons hebt geleden, gestreden onze strijd, opdat wij zouden leven bevrijd van angst en pijn, de mensen blijdschap geven en vredestichters zijn. Vrede Bidden voor het stoppen van het geweld in de wereld Oekraïne, Gaza, de gijzelaars, de onbekendere oorlogen in Jemen, Soedan, Syrië.  Maar ook het woeden en razen dichtbij: partners die de deur achter zich dicht gooien, families die elkaar niet meer zien, buren die zich ergeren. Maar het is niet altijd de ander. Ook bij onszelf zit er geregeld een duiveltje op onze schouder. Zijn wij de agressor of laten we juist dingen na te doen? Willem speelt "Erbarme dich" uit de Matheus Passion en wij kunnen dan in stilte God om...